akcja Konin
Miasto dla Obywateli - Obywatele dla Miasta


Tramwaj wodny – nasze perpetuum mobile

2016/12/05


Kilka tygodni temu wystapiłem do konińskiego MOSiR z wnioskiem o udostępnienie biznesplanu jaki jakoby sporządzono dla tramwaju wodnego Pociejewo 1 przed sezonem:

Wnioskuje o udostępnienie biznesplanu dotyczącego wykorzystania tramwaju wodnego Pociejewo 1.
Dokumenty proszę przesłać w formie elektronicznej na adres waldemar.duczmal@akcjakonin.pl
z poważaniem
Waldemar Duczmal

Bardzo chciałem sie dowiedzieć na czym opierano sie przy optymistycznym zapewnianiu, że uzytkowanie trawaju bilansuje sie na zero, o czym wspominał zresztą dyrektor MOSiR, Tomasz Sękowski na sesji Rady Miasta 27 kwietnia 2016 r.: „Na cały ten okres funkcjonowania, czyli od maja do grudnia wstępne wyliczenia w oparciu o sytuację 25 dni pływania razy 5 rejsów przy pełnym obciążeniu, jeżeli chodzi o ludzi to jest kwestia 170-180 tys. zł i mówimy tu o wszystkich kosztach. Natomiast przychody z tego tytułu szacowane są przeze mnie na ten moment wynikających z harmonogramu o rejsach na około 130 tys. zł (…) Mam nadzieję, że przychody zrównoważą wydatki.” (protokół sesji str.52-53).

W odpowiedzi biznesplanu nie otrzymałem, ale odpowiedź w której dyrektor Sękowski podaje przychód i ogólne koszty jest niemniej interesująca, szczególnie jej dwie części i data do której wyliczenia MOSiR są aktualne (ale o tym za chwilę):

Dzień dobry.
W odpowiedzi na Pana wniosek, informuję, że przedsięwzięcie realizowane zgodnie z zadaniami własnymi gminy wynikającymi z Ustawy o samorządzie gminnym i powiatowym w zakresie kultury fizycznej i turystyki, z uwzględnieniem terenów rekreacyjnych. Celem było zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych w postaci rejsów łodzią motorową, których koszt częściowo dofinansowany jest przez samorząd. Przy cenie biletu dla osoby dorosłej 13 zł, dla dziecka 7 zł oraz wynajmie tramwaju na 1 godzinę w cenie 150 zł, uzyskano przychód w wysokości 19.110 zł.
Koszty przedsięwzięcia na dzień 31.10.2016 wyniosły łącznie 63.084,73 zł, w tym:
– dzierżawa łodzi 35.000
– obsługa łodzi 23.817,56
– zakup paliwa 2.798,69
– opłata za cumowanie 168,48
– ubezpieczenie 1.300
Z przewozów łodzią motorową skorzystało ponad 2 tysiące osób.

/-/ Tomasz Sękowski Dyrektor MOSiR Konin

Jako biznesplan muszę więc potraktować odpowiedź na interpelację radnego Karola Skoczylasa z dn. 30.04.2016 r., chociaż nie zawiera rzeczy najbardziej mnie interesującej: analizy SWOT całego tego przedsięwzięcia. Podane są tam prognozowane koszty:

  1. Paliwo: 8 – 11 litrów/godz. (731 godz. X 4,2 zł x 11 litrów x 5 miesięcy = 33.771,20 zł
  2. Oleje i smary: 0,5% kosztów paliwa za 5 miesięcy = 168,85 zł)
  3. Załoga: – kapitan 30 zł/rbg – marynarz 15 zł/rbg – łącznie: 45 zł x 731 rbg = 32.895 zł
  4. Energia elektryczna: – 1,5 % kosztów paliwa za 5 miesięcy = 506.56 zł
  5. Utrzymanie czystości: 20 zł/dobę x 28 dni = 560 zł x 5 miesięcy = 2.800 zł – woda, ścieki: 0,5 % kosztów paliwa za 5 miesięcy = 168,85 zł
  6. Opłata za dzierżawę: 68.880 zł
  7. Opłata za pomost (RZGW) 3.000 zł
  8. Łączne koszty: 142.190,46 zł

A teraz porównajmy dwa koszty z odpowiedzi MOSiR i z interpelacji radnego Skoczylasa:

  1. Zakup paliwa: spalanie paliwa przez tramwaj wyliczono na ok 8 -11 l na godzinę, planowano 731 godzin pływaniaw w ziązku z czym paliwo miało kosztować 33 771, 20 zł, wydano 2.798,69 zł. Zbiornik paliwa Pociejewo 1 ma pojemnośc 300 litrów, tutaj dane techniczne, więc z odpowiedzi wynika, że jednostka przepłynęła cały sezon na dwóch bakach paliwa, co jest zupełnie niemożliwe.
    Są dwa wytłumaczenia tego wyliczenia – albo Pociejewo 1 jest prawie perpetuum mobile i za to konińskiemu PKS należy się nagroda Nobla, albo zakładam, że ktoś w odpowiedzi źle postawił przecinek i przyjmuję koszty paliwa jako 27 986,90 zł, co zwieksza koszty użytkowania tramwaju o 25 188, 21 zł.
  2. Opłata za dzierżawę od PKS.
    W odpowiedzi podano, że jej koszt to 35 000 zł., ale to koszt na 31.10.2016 r. W rzeczywistości MOSiR płaci PKS za każdy miesiąc tego roku (nawet gdy jest nieużywany) – łącznie 68 800 zł, co zwiększa koszt użytkowania tramwaju o 33 800 zł.
Rzeczywiste koszty użytkowania tramwaju wodnego Pociejewo 1 wyniosą więc w tym roku 122 072,94 zł 

 

63 084,73  zł      z odpowiedzi MOSiR
58 988, 21 zł      dodatkowe, wyliczone przeze mnie koszty
——————–
122 072,94 zł

Przychód pozostaje niezmienny – 19 110 zł, czyli dołożono do tramwaju wodnego plus minus 100 000 zł.

Naprawdę, gratuluję prezydentowi i urzędnikom wcześniejszego optymizmu, jeszcze raz przypominając słowa dyrektora Sękowskiego z kwietnia 2016: Mam nadzieję, że przychody zrównoważą wydatki

Waldemar Duczmal

Comments

comments

2015 :: Stowarzyszenie Akcja Konin - Miasto dla Obywateli - Obywatele dla Miasta

Modernizacja strony www finansowana przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG