akcja Konin
Miasto dla Obywateli - Obywatele dla Miasta


Podyskutujmy o dworcu PKP

2016/09/24


[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

O kolei w Koninie w ostatnich miesiącach zrobiło się głośno. Niedawno podróżnych zaskoczyła wiadomość o planowanym remoncie linii Poznań-Warszawa i dwuletnim wstrzymaniu ruchu. Zbiega się to także z informacjami o planach budowy nowego dworca kolejowego. W najbliższą środę, 28 września, zostanie wyłożony w Urzędzie Miejskim projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru.

Wiemy też, jakie są pomysły spółki zależnej od PKP – Xcity Investments. Wraz z grupą Dekada Realty planują zbudować w miejscu obecnego dworca centrum handlowe z funkcją obsługi podróżnych o powierzchni ok. 5400 m2. Przy obiekcie znajdowałby się rozległy parking ciągający się aż do zabudowań Poczty Polskiej. W dwóch przeciwległych końcach pawilonu znalazłyby się poczekalnie: kolejowa oraz autobusowa. Szczegółów projektu, oprócz dwóch wizualizacji, wciąż brak. Nie wiadomo przy tym jak komunikacyjnie rozwiązano perony autobusowe PKS-u czy MZK-i, jak wyglądałoby wyjście z tunelu na Zatorze czy chociażby zachowanie drzewostanu przy ul. Kolejowej (wraz z dębem Zawiadowcą).[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2310″ img_size=”large”][vc_column_text]mat. autora[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Taka niezwykle atrakcyjna dla inwestora propozycja z punktu widzenia miasta, jego mieszkańców oraz przede wszystkim podróżnych nie oferuje rozwiązania problemów infrastruktury transportu publicznego w Koninie. Projekt skupiony na czerpaniu korzyści finansowych z tej przestrzeni, traktujący jako drugorzędne potrzeby podróżnych oraz wygodę użytkowania nie odpowiada zadaniom publicznym, które przede wszystkim powinien spełniać dworzec kolejowo-autobusowy, jako centrum przesiadkowe i kręgosłup komunikacyjny miasta, a także być powodem do dumy witającym przyjezdnych.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”2311″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text]

          mat. Xcity Investments

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Traktowanie dworców kolejowych oraz autobusowych jako dobrych terenów inwestycyjnych jest niestety praktyką częstą w Polsce, jednak są od niej również chlubne wyjątki. W Goleniowie (23-tys. mieście) rozstrzygnięto konkurs na budowę dworca kolejowo-autobusowego z prawdziwego zdarzenia łącząc go z lokalnym centrum kultury. Do konkursu stanęło wiele pracowni, a zwycięska praca wykonana przez austriackie biuro Riegler Riewe cechuje się klarownymi rozwiązaniami funkcjonalno-komunikacyjnymi (mi. perony autobusowe umieszczone równolegle obok kolejowych, a nie jako osobne obiekty), stawiając sobie na cel wygodę użytkowania oraz znaczenie dworca jako ikony i dominanty w krajobrazie miasta. W przypadku Konina zapewne usunięcie funkcji usługowych w przyszłym budynku byłoby trudne do wynegocjowania, ale może warto zastanowić się nad ich proporcją względem części komunikacyjno-publicznej? A może nawet rozdzieleniem jako dwa odrębne organizmy?

Projekt MPZP (Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego) dla terenu dworca w Koninie jest obecnie w trakcie opracowania, już od najbliższej środy będzie można go obejrzeć w Urzędzie Miejskim. Dyskusja nad jego założeniami odbędzie się niecały miesiąc później – 25 października. Nic dziwnego, w końcu czas goni – remont linii rozpocznie się w przyszłym roku, więc jest to najlepszy moment dla przebudowy dworca.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2312″ img_size=”large”][vc_column_text]mat. Riegler Riewe Architekten[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Wszyscy mieszkańcy mogą brać udział w dyskusjach publicznych dotyczących tego obszaru oraz zgłaszać wobec niego uwagi, a także przekonywać urzędników i radnych jaki kształt ma mieć ten niezwykle ważny element miasta. Może warto zastanowić się i przedyskutować jakie ma być komunikacyjne centrum miasta, z którego będziemy korzystać przez kolejne dziesięciolecia? Po czterdziestu latach czekania na prawdziwy dworzec mamy szansę nakreślić go na nowo, by wreszcie można było w Koninie korzystać z transportu publicznego w warunkach godnych XXI wieku. Bez prowizorycznych blaszaków, ciasnych poczekalni, malutkich wiat czy gołych peronów. Byłoby szkoda marnować taką szansę.

Filip Walkowiak[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

 

P.S. Na najbliższej sesji Rady Miasta, 28. września, chcielibyśmy zacząć dyskusję o dworcu PKP.. Przez cały dzień będziecie mogli zobaczyć w Sali Sesyjnej makietę budynku i terenu dookoła niego. . To praca inżynierska obroniona w tym roku na wydziale Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu przez Filipa Walkowiaka. Będziecie mogli porozmawiać z autorem tej koncepcji i zainspirować się nawzajem. Dzięki temu liczę, że uwagi do MPZP tego rejonu, dotyczące jego wykorzystania i funkcji będą jak najbardziej trafne i zostaną wzięte pod uwagę przez Urząd Miejski w Koninie. Zapraszam serdecznie

Waldemar Duczmal

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”2315″ img_size=”medium” alignment=”center”][vc_column_text]                                          mat. Filip Walkowiak[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2015 :: Stowarzyszenie Akcja Konin - Miasto dla Obywateli - Obywatele dla Miasta

Modernizacja strony www finansowana przez Fundację im. Stefana Batorego w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG