Zmieńmy razem zasady użyczania lokali
2015/09/29
[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Prowadzony przez Stowarzyszenie Akcja Konin projekt Monitoring lokali udostępnianych organizacjom pozarządowym w Koninie powoli dobiega końca, powstał raport na ten temat i wielu z Was pyta nas: co dalej?
Przed nami wciąż wiele pracy, nie zamierzamy ograniczać się jedynie do przedstawienia sytuacji za pomocą raportu. Dążymy i będziemy dążyć do wprowadzenia zmian w zasadach użyczania lokali organizacjom pozarządowym, sposobie informowania o ich dostępności oraz warunkach ubiegania się o nie. Bazując na informacjach zebranych w czasie spotkań, poprzez przeprowadzone ankiety oraz analizy wytypowaliśmy kilka obszarów w których zmiany są najbardziej pożądane:
I. Kwestia dostępności lokali i sposobu informowania o zasobach miejskich.
Obecnie: Organizacja samodzielnie poszukuje i wskazuje Miastu lokal o który chce się ubiegać
Proponowana zmiana: Publikacja zasobów lokalowych na stronach miejskich
Uzasadnienie: Publikacja zasobów lokalowych na stronach miejskich usprawni proces ubiegania się o lokal po stronie organizacji wnioskującej oraz Urzędu Miejskiego bądź jednostki organizacyjnej obsługującej wnioskodawcę. Z zapewnień urzędników z którymi o tym rozmawialiśmy wkrótce taki spis zostanie udostępniony.
II. Kwestia zasad najmu
Obecnie: Zasady najmu lokali organizacjom pozarządowym są publikowane na różnych stronach Biuletynu Informacji Publicznej i www.konin.pl.
Proponowana zmiana: Publikacja zasad na stronach miejskich, zgromadzenie ich w jednym miejscu np. w sekcji organizacje pozarządowe.
Uzasadnienie: Na stronach miejskich pojawiły się już materiały które ułatwią wszystkim chętnym organizacjom ogląd wszystkich zasad dotyczących miejskich lokali i ich wynajmu. z infografiką opracowaną przez Urząd Miejski w Koninie możecie się zapoznać tutaj. Będziemy postulować o zgromadzenie zasad użyczania najmu pod jednym adresem Biuletynu Informacji Publicznej
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”1273″ img_size=”full”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]III. Kwestia wnioskowania o przyznanie lokalu
Obecnie: Organizacja chcąca ubiegać się o lokal samodzielnie sporządza wniosek o przyznanie lokalu. W przypadku wnioskowania o powierzchnie w Centrum Organizacji Pozarządowych w Koninie stosowne wnioski i formularze można pobrać online.
Proponowana zmiana: Przygotowanie i publikacja na stronach miejskich wniosku o przyznanie lokalu oraz wskazanie osoby kontaktowej z ramienia urzędu która mogłaby przed złożeniem wniosku udzielić informacji i pomóc wypełnić wniosek.
Uzasadnienie: Z ankiet i rozmów, które przeprowadziliśmy wynikało również, że część organizacji miała kłopot z napisaniem wniosku o lokal. Zaproponowaliśmy szablon takiego wniosku, ale zdajemy sobie sprawę, że może być niedoskonały. Liczymy, że uda nam się wspólnie wypracować jego wzór, który zadowoli obie strony.
IV Kwestia decyzji o przyznaniu lokali
Obecnie: Decyzje o przyznaniu lokalu podejmuje uznaniowo Prezydent Miasta Konina w oparciu o opinię stosownych wydziałów. Priorytetowo traktowane są organizacje kombatanckie, inwalidzkie, prowadzące działalność charytatywną, opiekuńczą, wychowawczą, leczniczą i zajmujące się rehabilitacją osób niepełnosprawnych.
Proponowana zmiana: Decyzja podejmowana przez Prezydenta Miasta Konina w oparciu o stosowny regulamin użyczania lokali organizacjom pozarządowym oraz opinię stosownych wydziałów. Możliwość składania odwołań.
Uzasadnienie: Decyzja o przyznaniu lokalu w oparciu o wspólnie wypracowany regulamin użyczania, transparentność podejmowanych przez Miasto decyzji i klarownie opisana ścieżka odwoławcza zmniejszą ryzyko wystąpienia nadużyć i wyrównają szanse wszystkich organizacji chcących ubiegać się o lokal.
V. Kwestia stawki najmu
Obecnie: Stawki są ustalane indywidualnie w drodze negocjacji, istnieje możliwość bezpłatnego użyczenia.
Proponowana zmiana: Stawka ustalana na podstawie cennika. Obniżki stawek w zależności od charakteru wykonywanych działań i możliwość bezpłatnego użyczenia.
Uzasadnienie: Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie ma możliwości stworzenia jednego cennika który obowiązywałby na terenie wszystkich placówek miejskich, jednak na bazie informacji zgromadzonych w czasie trwania projektu widzimy potrzebę zwiększenia dostępności do cenników poszczególnych jednostek organizacyjnych oraz potrzebę informowania o możliwości i kryteriach ubiegania się o bezpłatne użyczenie powierzchni/lokalu będących w zarządzaniu Urzędu Miejskiego w Koninie bądź jednostki organizacyjnej.
VI. Sprawozdawczość
Obecnie: Organizacje prowadzące działalność w lokalach miejskich nie mają obowiązku składania sprawozdań a informacje o tym na jakie działania/cele lokal został przyznany nie są publicznie dostępne.
Proponowana zmiana: Organizacja składa sprawozdania z prowadzonej w lokalu działalności i jest ono publikowane na stronach miejskich.
Uzasadnienie: Miasto Konin posiada niewielką pulę lokali użyczanych bądź przeznaczonych pod użyczenie organizacjom pozarządowym w Koninie.
Na terenie miasta funkcjonuje Centrum Organizacji Pozarządowych (COP) oferując między innymi nieodpłatne udostępnianie powierzchni organizacjom pozarządowym. Jeśli organizacja pozarządowa chciałaby ubiegać się o powierzchnie większą niż ta bezpłatnie udostępniana w COP wnioskując o osobny lokal, to powinna uzasadnić taką potrzebę i opisać jakie działania zamierza prowadzić w danym lokalu. Sprawozdawczość z wykonywanych działań zwiększy efektywność działań prowadzonych przez organizacje pozarządowe w zasobach miejskich i pozwoli wyeliminować ewentualne nieprawidłowości.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Zarys regulaminu użyczania lokali miejskich organizacjom pozarządowym – nasze propozycje.
Znakiem zapytania w nawiasach (?) zaznaczyliśmy pozycje na których, w naszej ocenie, skupić się należy najbardziej.
- Podstawy prawne:
- jakie?
- o czym mówią?
- co określają?
- Kto może ubiegać się o lokal będący w zarządzaniu miasta?:
- organizacje pozarządowe
- Zasady:
- sprawiedliwe – wszyscy mogą,
- transparentne – jasne, klarowne, zrozumiałym językiem,
- brak możliwości indywidualnego uzgadniania warunków,
- cennik,
- tryb przyznawania
- Składanie wniosków:
- kto? – nazwa, obszar działania,
- po co? – opis działań, jakie będą realizowane przez organizację w danym lokalu, ewentualny opis projektu etc.
- na jak długo?
- uzasadnienie – dlaczego zdaniem ngo lokal jest im niezbędny
- rozpatrywanie wniosków; termin
- Tryb odwoławczy:
- dopuszczalne sytuacje,
- terminy; składania, rozpatrywania, informowania,
- możliwość ponownego składania wniosków (?)
- Przetargi (?)
- zasady
- terminy
- odwołania
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Opracowany przez nas raport, postulaty oraz zarys regulaminu opracowane zostały w oparciu o zgromadzone przez nas informacje, wskazówki które gromadziliśmy na etapie trwania projektu i są punktem wyjścia do wprowadzania zmian. Mamy świadomość, że mogą być one jeszcze lepiej sformułowane ale wymaga to dalszej, wspólnej pracy stron których sprawa dotyczy. Dlatego zwracamy się z prośbą o kierowanie do nas uwag odnośnie opisanych postulatów oraz spraw które według Was warto jeszcze omówić i zmienić na adres – akcja@akcjakonin.pl. Chcielibyśmy je omówić z Wami także osobiście, na spotkaniu, które wkrótce zamierzamy zorganizować.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]